Som väntat påverkas det årliga resultatet för 2020 av COVID-19.

Flying Tiger Copenhagen drabbades hårt av COVID-19-pandemin: E-handel, nya franchisepartnerskap och inspirerande och hållbara produkter kommer att säkerställa framtida tillväxt.

Idag, Flying Tiger Copenhagen släpper idag sin årsrapport för 2020, som - som väntat - påverkas i hög grad av COVID-19. Pandemin slog till precis när Flying Tiger Copenhagen kom ut starkt från en omvandlings- och konsolideringsprocess. Nu tillhör 2020 det förflutna och företaget har blicken riktad mot framtiden och lanseringen av en strategi som kommer att bygga upp verksamheten. Fokus ligger för närvarande på tre delar: Pan-europeisk e-handel och digital utveckling, inspirerande produkter med en stark hållbarhetsprofil och tillväxt på nya marknader.

Flying Tiger Copenhagen drabbades hårt av pandemin eftersom kedjan är starkt beroende av de 856 fysiska butikerna i 26 länder och COVID-19 ledde till att de flesta butikerna stängdes under längre perioder under 2020. Företaget upplevde därför en minskning av intäkterna med cirka 33 % från 5 226 DKKm under 2019 till 3 406 DKKm under 2020.

Butiksstängningarna och den därav härledda försäljningsminskningen kunde inte återvinnas genom kostnadsminskningar, vilket resulterade i en förlust på 1 542 DKKm under 2020.

"Vi är beroende av trafik på gatorna och kunder i våra butiker, och med tanke på pandemin och restriktionerna på olika marknader förväntade vi oss att resultatet för 2020 skulle påverkas negativt" av Martin Jermiin, vd för Flying Tiger Copenhagen.

Kostnaderna i verksamheten, såsom hyra och löner, kunde inte minskas till en nivå som kunde kompensera för den förlorade försäljningen. Men, Flying Tiger Copenhagen har under hela pandemin haft konstruktiva diskussioner med hyresvärdarna kring butikshyror och båda sidor har bidragit till lösningar.

De mer än 4 000 anställda i Flying Tiger Copenhagen har en stor del i att få verksamheten igenom ett tufft år. Trots de många låsningarna har företaget lyckats behålla de allra flesta av sina anställda, vilket är mycket positivt och lovande för framtiden, säger Martin Jermiin.

"Med de senaste återöppningarna på alla marknader går vår försäljning mycket bra och det är fantastiskt att uppleva att kunderna kommer tillbaka. De har saknat oss och shoppingupplevelsen i Flying Tiger Copenhagen”.

Flying Tiger Copenhagen har just presenterat delar av hur deras strategi och planer för tillväxt kommer att förverkligas inom en mycket snar framtid - tre delar i detta inkluderar: Digital utveckling inkl. e-handel på alla nuvarande europeiska marknader, inspirerande produkter med en tydlig hållbar profil samt en djärv global expansionsplan genom franchisepartnerskap.

"Detta innebär att vi kommer att öppna mer än 200 nya butiker under de kommande två åren. Efter ett tufft 2020 i skuggan av pandemin tittar vi nu framåt och är återigen redo för tillväxt", säger Martin Jermiin.

Flying Tiger CopenhagenFöretagets e-handelsplattform lanserades nyligen i Nederländerna och Italien, och före årsskiftet kommer det att vara möjligt att handla på nätet på alla europeiska marknader.

"I samarbete med tredjepartsleverantörer kommer vi att öka onlineförsäljningen och den digitala plattformen i Europa. Vi vill möta våra kunder på de plattformar de använder och samtidigt ge dem den speciella Flying Tiger Copenhagen upplevelse", säger Martin Jermiin.

Samtidigt, Flying Tiger Copenhagen under de kommande 6-12 månaderna öka sina miljövänliga ambitioner och introducera ett inspirerande och mer hållbart sortiment som visar att exempelvis produkter tillverkade av FSC-trä och FSC-papper inte behöver kosta en förmögenhet - åtminstone inte på Flying Tiger Copenhagen.

"Hållbarhet måste stå i centrum för vårt sortiment och vår värdekedja, och vi ser tydligt att våra kunder söker dessa miljövänliga produkter och att de säljer mycket bättre än våra genomsnittliga produkter", säger Martin Jermiin.

Om Flying Tiger Copenhagen

• Första butiken öppnades i Köpenhamn 1988 av Lennart Lajboschitz, i dag är Martin Jermiin VD.
  • Mer än 4 000 kollegor över hela världen
  • 856 butiker i 26 länder i Europa och Asien.
  • 52 butiker i Danmark
  • Ett unikt butikskoncept som säljer allt från hållbara produkter för det vanliga livet till extraordinära produkter som kan föra dig närmare någon annan.

För ytterligare information, vänligen skriv till:

Press@flyingtiger.com

Hållbara skogar

När du väljer FSC®-certifierade varor stöder du en ansvarsfull användning av världens skogar och hjälper till att ta hand om de djur och människor som lever i dem. Titta efter FSC-märket på våra produkter och läs mer på flyingtiger.com/fsc