Som forventet er det årlige resultat for 2020 påvirket af COVID-19

Flying Tiger Copenhagen blev hårdt ramt af COVID-19-pandemien: E-handel, nye franchisepartnerskaber og inspirerende og bæredygtige produkter vil sikre fremtidig vækst.

I dag, Flying Tiger Copenhagen offentliggøres årsrapporten for 2020, der som forventet er stærkt påvirket af COVID-19. Pandemien ramte lige da Flying Tiger Copenhagen var ved at komme stærkt ud af en transformations- og konsolideringsproces. Nu er 2020 fortid, og selskabet har øjnene rettet mod fremtiden og udrulningen af en strategi, der skal opbygge forretningen. Fokus er i øjeblikket på tre elementer: Pan-europæisk e-handel og digital udvikling, inspirerende produkter med en stærk bæredygtighedsprofil og vækst på nye markeder.

Flying Tiger Copenhagen blev hårdt ramt af pandemien, da kæden er meget afhængig af de 856 fysiske butikker i 26 lande, og COVID-19 førte til, at de fleste butikker blev lukket i længere perioder i løbet af 2020. Selskabet oplevede derfor et fald i omsætningen på ca. 33 % fra 5.226 mio. kr. i 2019 til 3.406 mio. kr. i 2020.

Butikslukningerne og det afledte omsætningstab kunne ikke indhentes ved hjælp af omkostningsreduktioner, hvilket resulterede i et tab på 1.542 mio. kr. i 2020.

"Vi er afhængige af trafikken på gaderne og kunderne i vores butikker, og på grund af pandemien og restriktionerne på tværs af markederne forventede vi, at resultatet i 2020 ville blive negativt påvirket" af siger Martin Jermiin, CEO i Flying Tiger Copenhagen.

Omkostningerne i forretningen såsom husleje og lønninger kunne ikke reduceres til et niveau, hvor det kunne kompensere for det tabte salg. Men, Flying Tiger Copenhagen har gennem hele pandemien haft konstruktive drøftelser med udlejere omkring butiksleje, og begge parter har bidraget til løsninger.

De mere end 4.000 ansatte i Flying Tiger Copenhagen har en stor andel i at få forretningen igennem et hårdt år. På trods af de mange lock-downs har virksomheden været i stand til at fastholde langt størstedelen af sine medarbejdere, hvilket er meget positivt og lovende for fremtiden, siger Martin Jermiin.

"Med de seneste genåbninger på alle markeder går vores salg rigtig godt, og det er fantastisk at opleve, at kunderne kommer tilbage. De har savnet os og indkøbsoplevelsen i Flying Tiger Copenhagen”.

Flying Tiger Copenhagen har netop præsenteret dele af, hvordan deres strategi og planer for vækst bliver ført ud i livet i den meget nære fremtid - tre elementer i dette omfatter bl.a: Digital udvikling inkl. e-handel på alle nuværende europæiske markeder, inspirerende produkter med en klar bæredygtig profil samt en dristig global ekspansionsplan gennem franchise partnerskaber.

"Det betyder, at vi vil åbne mere end 200 nye butikker i de kommende to år. Efter et hårdt 2020 i skyggen af pandemien kigger vi nu fremad, og vi er igen klar til vækst", siger Martin Jermiin.

Flying Tiger CopenhagenMartin Jermiins e-handelsplatform blev for nylig lanceret i Holland og Italien, og inden årets udgang vil det være muligt at handle online på alle europæiske markeder.

"I samarbejde med tredjepartsleverandører vil vi øge onlinesalget og den digitale platform i Europa. Vi ønsker at møde vores kunder på de platforme, de bruger, og samtidig give dem den særlige Flying Tiger Copenhagen oplevelse", siger Martin Jermiin.

Samtidig vil han Flying Tiger Copenhagen vil de i de kommende 6-12 måneder accelerere deres miljøvenlige ambitioner og introducere et inspirerende og mere bæredygtigt sortiment, der beviser, at f.eks. produkter fremstillet af FSC-træ og -papir ikke koster en formue - i hvert fald ikke i Flying Tiger Copenhagen.

"Bæredygtighed skal være kernen i vores sortiment og værdikæde, og vi kan tydeligt se, at vores kunder efterspørger disse miljøvenlige produkter, og at de sælger meget bedre end vores gennemsnitlige produkter", siger Martin Jermiin.

Om Flying Tiger Copenhagen

• Første butik åbnede i København i 1988 af Lennart Lajboschitz, i dag er Martin Jermiin administrerende direktør
  • Mere end 4.000 kolleger i hele verden
  • 856 butikker i 26 lande i Europa og Asien