Flying Tiger Copenhagen levererar det bästa resultatet på åtta år: EBITDA förbättrades med nästan 800 miljoner danska kronor

Flying Tiger Copenhagen har uppvisat en betydande ökning av både sin botten- och topplinje, vilket framgår av resultatet för 2021 som just offentliggjorts. Ett starkt finansiellt resultat med EBITDA som ökar till +950 miljoner danska kronor understryker att strategin fungerar för den danska internationella detaljhandeln.

Den danska detaljhandelsföretaget Flying Tiger Copenhagen är återigen tillbaka på en solid tillväxtbana och är redo att fullt ut sträcka ut sina vingar och driva sin strategi ännu längre. Årsresultatet för 2021 som presenteras idag visar att detaljhandelns strategi ger starka finansiella resultat.

Omsättningen har ökat till mer än 3,8 miljarder danska kronor och EBITDA uppgår till 952 miljoner danska kronor, en ökning med 750 procent jämfört med 2020. Den årliga vinsten ligger på cirka 108 miljoner DKK, det bästa resultatet sedan 2015.

"Våra finansiella resultat talar för sig själva. Vår position är stark och resultaten har sin grund i en mycket framgångsrik strategi. Ett EBITDA på mer än 950 miljoner DKK och det bästa resultatet sedan 2015 visar att vi har dragit i rätt spakar i verksamheten och att vi har skapat en solid grund för framtida tillväxt". säger Martin Jermiin, VD på Flying Tiger Copenhagen.

Förra året, Flying Tiger Copenhagen presenterade företaget sin strategi för att driva ambitiösa tillväxtplaner och samtidigt konsolidera verksamheten. Årsresultatet för 2021 visar att strategin fungerar och att företaget går in i framtiden i snabb takt.

"Jag är mycket stolt över de resultat som vi har presenterat, särskilt mot bakgrund av de utmaningar som vi ställdes inför under 2021 med globala låsningar och komplikationer i leveranskedjan. Vårt företag har bevisat sin styrka och vi har en mycket stark grund för att bygga vidare på vår verksamhet med våra ambitioner om global expansion, e-handel och ett fortsatt fokus på hållbarhet", säger Martin Jermiin.

Under pandemin och låsningarna 2020 öppnade detaljhandlaren sin första nätbutik för danska och svenska kunder. Detta följdes av en fullständig europeisk lansering under 2021 och Flying Tiger Copenhagen driver nu sin webbshop på 22 marknader, där e-handeln visar en enorm potential. Dessutom har detaljisten lanserat en franchiseexpansionsmodell och under de första månaderna av 2022 har nya butiker öppnats i Mellanöstern och ytterligare viktiga franchiseavtal är på gång som en del av detaljistens expansionsplaner.

I slutet av 2021, Flying Tiger Copenhagen hade 858 butiker i 27 länder. I början av 2022 öppnade detaljisten flera mycket högpresterande franchisebutiker, vilket bekräftar den aviserade strategin att öppna 500 butiker inom franchisemodellen.

Våra ambitioner är höga. Vi har gått in och är på väg in på nya spännande tillväxtmarknader med starka lokala och regionala franchisetagare. Vår e-handelsplattform växer snabbt och täcker nu 22 marknader. Vi har arbetat målmedvetet med att utveckla vår verksamhet mot en mer hållbar framtid och vi kan se att våra kunder aktivt väljer våra gröna produkter. Så jag tvivlar inte på att våra planer för framtiden är på rätt spår, säger Martin Jermiin.

Om Flying Tiger Copenhagen

• - Ett unikt butikskoncept som säljer allt från miljövänliga vardagsprodukter till ovanliga must-haves som inspirerar och för människor närmare varandra.
  • - Grundades 1988 av Lennart Lajboschitz, Martin Jermiin är nuvarande VD.
  • - Cirka 6 000 anställda globalt
  • - 858 butiker i 27 länder i Europa och Asien i slutet av 2021.
  • - 52 butiker i Danmark

För mer information, vänligen kontakta:

Andrea Philipsen

ap@ulvemanborsting.com

Hållbara skogar

När du väljer FSC®-certifierade varor stöder du en ansvarsfull användning av världens skogar och hjälper till att ta hand om de djur och människor som lever i dem. Titta efter FSC-märket på våra produkter och läs mer på flyingtiger.com/fsc